log in
  1. USA Import informatie
next
prev

Nederlands kenteken verkrijgen

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Verschepen door ons laten verz…

August 7, 2009 %COMMENTS_SHORT

Wat kost een US import nou ech…

May 26, 2010 %COMMENTS_SHORT

Datablad voor tuv keuring

May 26, 2010 %COMMENTS_SHORT

Auto Info

  1. Ford Mustang

    August 21, 2011

  2. Porsche 911 (997)

    May 26, 2010

  3. Dodge Charger

    February 21, 2010

  4. ur-911

    March 5, 2010

More…

Porsche 911 (997)

De Porsche 911 (997) is een auto waar met een US import veel voordeel te behalen is. Van een 911 uit 1964 tot een bijna nieuwe, het voordeel is groot. Hier vindt u meer info die u moet weten als u van plan bent een Porsche 911 (997) te kopen en een US import overweegt.

 

De Porsche 911 staat altijd in de brochure als een 911, maar de verschillende modellen hebben wel verschillende typecodes. Deze zijn van belang om er zeker van te zijn dat er over het juiste type gepraat wordt. Verplichte kost dus:
Porsche 911 (1964–1989)
Porsche 964 (1989–1993)
Porsche 993 (1993–1998)
Porsche 996 (1998–2005)
Porsche 997 (2005–huidige model)

In 2004 kwam een nieuwe 911 (type 997) op de markt, welke door Porsche flink onderhanden was genomen ten opzichte van zijn voorganger de 996. De 997 heeft uiteraard typische 911 profiel behouden. Na alle negatieve feedback op het front van de 996, lijkt het front van de 997 meer op die van vroegere 911's. Het interieur is ook vernieuwd met een behoorlijke link naar de vroegere 911's, met toch een fris en modern uiterlijk. De 997 deelt slechts 1/3 van zijn onderdelen met de 996, maar toch liggen de beide types technologisch dicht bij elkaar.

In het begin waren er 2 uitvoering, beide achterwielaangedreven, de Carrera en Carrera S. De basis Carrera levert 321 pk (239 kw) uit een 3,6l flat 6 motor. De sterkere 355 pk (261 kw) leverende 3,8l motor bevind zich in de Carrera S. Naast een krachtigere motor onderscheid de Carrera S zich ook door standaard 19 velgen in "Lobster style", krachtigere en grotere remmen (te herkennen aan de rode remklauw). Verder heeft de S een sportiever onderstel met PASM (Porsche Active Suspension Management) waarmee de vering zich electronisch laat instellen van comfort tot sport. Verder is de S standaard voorzien van Xenon en een sport stuur.

In 2006 kwam de 4 wiel aangedreven uitvoering op de markt. Dat waren de Carrera 4 en Carrera 4S. Beide 4 modellen hebben een bredere achterkant dan de achterwielaangedreven uitvoeringen. Dat is nodig vanwege de bredere banden. De standaard Carrera 4 levert 321 pk (239 kw) en de Carrera 4S levert 350 pk (261 kw). Hiermee sprint de S in 3,8 seconden naar de 100 km/h.

In 2009 is de 997 licht geupdate. De veranderingen zijn een grotere luchtinlaat in de voorbumper, nieuwe koplampen, achterlampen, nieuwe direct ingespoten benzine motoren en een versnellingsbak met dubbele koppeling (zoals DSG van Volkswagen). Ook is er sinds 2009 blue tooth telefoon support met het communicatie system (PCM).

997 Turbo
De 997 turbo heeft de turbo motor uit de 996 behouden, maar dan wel met 473 pk (353 kw). Dit werd veroorzaakt door de VTW (variable turbine geometry). Hierdoor is de 997 turbo ook zuiniger dan de 996 turbo. Door de toegenomen vermogens, zijn ook de prestaties verder verbeterd. De sprint naar 100 km/h lukt nu in 3,7 seconden en de top ligt op 310 km/h. Dat zijn de officiele cijfers. Jeremy Clarkson heeft laten zien dat een tiptronic in 3,2 sec de 100 km.h halen kan en dat de top boven de 320 km/h ligt. Het optionele Sport Chrono overboost pakket zorgt voor een maximaal 10 seconden durende extra krachtsexplosie door gedurende korte duur extra koppel te leveren.

Betrouwbaarheid
Net als de andere modellen van de 911, staat Ook de 997 staat als een betrouwbare auto te boek. Van de echte sportauto's is de 911 toch wel de enige welke echt geschikt is voor dagelijks gebruik.

Welke 911 te kopen?
De turbo is uiteraard de snelste van het 997 model. Dat maakt dat een prettige auto. Echter is deze vanwege de gewildheid dus duur. Een andere uitvoering welke schaars, waardevast en gewild is, is de 997 GT3. Deze uitvoering is een echte raceauto, wat hem voor dagelijks gebruik minder geschikt maakt. De GT3 wordt dan ook vaak gebruikt als track day auto.
Dan is er nog het alternatief van de GT2, wat in feite de achterwiel aangedreven turbo is.

Voor de meeste liefhebbers gaat het tussen de Carrera (S) en de 4 (S). Dat blijft vooral een persoonlijke keuze.

Qua opties moet iedereen natuurlijk de keuze voor zich maken welke opties gewenst zijn. Indien navigatie gewenst is, is het zaak er rekening mee te houden dat de aanwezigheid van een scherm met het knopje navi niet hoeft te duiden op een navigatiesysteem. De navi is een aparte module die in de States lang niet altijd aanwezig is. Verder zijn er meerdere versies van de autotelefoon. De vroege versies werken met een extra sim kaart, de nieuwere hebben bluetooth. Ten slotte zijn er nog de keramische remschijven. Die zijn te herkennen aan de gele remklauwen. Het voordeel is dat deze een Porsche leven lang mee zouden moeten gaan, het nadeel is de BPM (nieuwprijs 8000 euro!).

Waar op te letten?
Eigenlijk overal op. Een Porsche is altijd duur qua reparaties. Daarom kan een goedkoope wel eens heel duur uitpakken. Een Porsche keuring is dan ook zeker aan te raden. Hiervoor moet je rekenen op 150 tot 200 USD.

Benodigde aanpassingen
Voor een US import zijn er wat aanpassingen nodig. Bij een Porsche 911 zijn die te overzien. De hier genoemde nodige aanpassingen zijn op basis van eerdere ervaringen, maar ze kunnen per 911 / modeljaar iets verschillen.
De koplampen moeten een E keurmerk hebben. Indien dit E keurmerk niet aanwezig moet de koplampunit vervangen worden. Voor de 997 zijn 3 soorten koplampen, Halogeen (met E-keur), Xenon (met E-keur) en Xenon (zonder E-keur). De laatste komt voor bij nieuwere 997's en moet helaas vervangen worden door nieuwe koplampen met E-keur. Voor de keuring kunnen wij u voorzien van Europese koplampen.
Zijstandlicht moet omgebouwd worden tot knipperlicht (richting) - Dit kan door ons omgeprogrammeerd worden
De wijzigingen aan een 997 kunnen het beste door de iemand met de juiste apparatuur worden uitgevoerd, zoals ons, zodat die de computer aanpassingen kan doen. Ook zijn enkele verlichtingsaanpassingen te schakelen in de computer. Indien U dit door ons laat uitvoeren, kunt u terecht wanneer het u schikt (dus ook s avonds) en op zeer korte termijn (vaak al dezelfde dag). Wij berekenen voor de aanpassing 65 euro incl BTW. Indien we op locatie langs moeten komen voor de aanpassingen, brengen we uiteraard ook reiskosten in rekening.
Voor de BPM aangifte kunnen we enkele opties (tijdelijk) voor u uitschakelen. Denk hierbij aan Navigatie of alarm. Hierdoor kunt u besparen op de BPM. Vraagt U ons naar de mogelijkheden.

Overige
Een US 997 heeft geen kilometers op de kilometerteller staan. Voor de keuring is er geen probleem, aangezien de snelheid digitaal in kilometers kan worden aangegeven. Het is echter wel prettig om de schaalverdeling op de teller ook gewoon in km's te krijgen. Het meest praktische is om  de tellerachterplaat te laten vervangen. Daar zie je later niks van en is veel goedkoper dan een nieuwe unit.

RDW of via de Duitse TUV?
Voor een Porsche 911 raden we aan gewoon via de RDW te gaan. Dat is met afstand de voordeligste en snelste oplossing. Voor de 997 rest niets anders dan een individuele keuring in Lelystad. Deze keuring kost circa 970 euro. Let er wel op dat aan een herkeuring ook weer hoge kosten verbonden zijn. Mocht je niet helemaal zeker zijn van de aanpassingen, dan is een TUV keuring een goed alternatief. In sommige gevallen kunnen we een CVO regelen, waardoor de TUV keuring nauwlijks duurder uitvalt.

Er zijn US import bedrijven die altijd een TUV keuring aanraden, maar de reden daarvoor is dat er aan een TUV keuring verdient wordt en aan een RDW keuring niet.