Als het zoeken gelukt is, dan kun er verder in de auto verdiept worden. In de VS is er het systeem dat min of meer alle acties met betrekking tot de auto geregistreerd wordt. Bijvoorbeeld elke aanrijding waar de politie bij geweest is wordt doorgegeven. Terugroepacties van de fabrikant worden vermeld en er wordt aangegeven of deze zijn uitgevoerd. Verder wordt de kilometerstand geregistreerd. Deze informatie worden in een centraal register wordt opgeslagen. Deze info kan worden opgevragen via www.carfax.com. Het is aan te raden deze altijd op te vragen. Hiermee kan immers op afstand, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nagegaan worden of een auto bijvoorbeeld schade heeft gehad, of niet.
Als de carfax check geen problemen laat zien, dan is het zaak de auto te laten keuren. Dat is een stukje zekerheid, aangezien niet zelf bekeken kan worden. Mocht het niet mogelijk zijn de auto vooraf te laten keuren, zorg er dan voor dat een achteraf keuring gedaan wordt, voordat de auto verscheept wordt. Overleg met de verkoper dat indien de keuring aan het licht brengt dat de auto afwijkt van de beschrijving de koop ongedaan gemaakt kan worden.
Indien ik via mijn handelsconnecties een auto koop, dan wordt deze altijd gekeurd en is vastgelegd dat bij afwijking tov de advertentie de koop niet door gaat.
Na een positieve carfax controle, en een positieve uitkomst van de keuring, dan is het tijd om de prijs te beoordelen. Voor het bepalen van de waarde gebruikt met in de VS ook een koerslijst. Er zijn meerdere koerslijsten die gek genoeg nog wel eens van elkaar afwijken. Er zijn koerslijsten van Nada (www.nadaguides.com) en van Kelly Blue Book (www.kbb.com). Deze geven een Trade in value (inruilwaarde) en Retail (verkoopwaarde). Uiteraard moet de retail waarde aangehouden worden.
Vind ik een auto via mijn kanalen, dan is de kans groot dat de prijs nog ruim onder de Trade in waarde ligt!
Voordat de koop definitief gesloten wordt is het zeer verstandig te informeren naar de haalbaarheid en de kosten van het verkrijgen van een Nederlands kenteken. Het klinkt als een open deur, maar ik heb inmiddels al meerdere mensen geholpen die een eigenlijk onmogelijke auto hadden geimporteerd.
Wanneer de koop gesloten wordt, wees er dan ook zeker van dat de title (kentekenbewijs) van de auto aanwezig is. Zonder deze title is het NIET mogelijk de auto te verschepen cq exporteren!