Dodge Viper
De Dodge Viper is in Europa lastig te krijgen. Het aanbod is klein en de prijzen zijn hoog. Reden te meer om in de VS te gaan zoeken. Daar is wel een groot aanbod en zijn de prijzen een stuk vriendelijker.
Van de Dodge Viper zijn er meerdere generaties met ieder hun eigen specifieke zaken.
First generation RT/10 (1992–1995)
Second generation, Phase II SR (1996–2002)
Third generation ZB (2003–2006)
Fourth generation, Phase II ZB (2008–2010)
De Viper is oorspronkelijk ontwikkelt met behulp van Caroll Shelby, wat ook wat conceptuele gelijkenis met de AC Cobra verklaart. De Viper is, net als de Cobra, een 2 zits sportauto met een krachtige motor, minimalistisch maar krachtig en agressief design. De productie van de Viper is begonnen in 1992 en eindigde in 2010. In eerste instantie werd de Viper alleen aangeboden als de RT/10 roadster. In 1996 kwam daar een gesloten uitvoering bij, de GTS.
First generation RT/10 (1992–1995)
In eerste instantie werd voor de Viper een door Lamborghini doorontwikkelde V10 uit de trucks gebruikt. Deze leverde 400 pk (300 kw). Het frame van de Viper was een buizenframe en veel carroserie delen waren van Fiberglas. De Viper woog 1490 kg en had geen moderne electronica aan boord om de besturder bij te staan. Naar Amerikaanse muscle car traditie is een Viper vooral op het rechte stuk snel. De top ligt bij 290 km/h.
De Viper is spartaans uitgevoerd. Er waren deurklinken aan de buitenkant, geen zijramen en geen dak (al was er wel een soft top beschikbaar). Een Viper was bedoeld voor binnen slapen, waardoor de ramen plastic dingen waren die met knopen en ritsen bevestigd konden worden. Dat zorgde wel voor een aanzienlijke besparing in gewicht. Een ander opmerkelijk detail is de Akku. Die is gemonteerd in de achterwielkast, om meer gewicht op de achterwielen te krijgen.
Vanaf 1994 was airco leverbaar.
Second generation (1996–2002)
Phase II SR Viper RT/10, GTS Dodge Viper GTS (coupe versie van de Viper)
In 1996 kwam de GTS op de markt, welke ook wel de double bubble wordt genoemd vanwege de 2 markante bubbels op het dak. De reden hiervan is dat het mogelijk moest zijn een GTS met helm te berijden.
De 2e generatie kenmerkt zich onder andere door een lichtere en krachtigere motor. ook werd het chassis opnieuw ontwikkeld en 27kg lichter en 25% stijver gemaakt. Door de verbeteringen licht de top van een 2e generatie Viper 18 km/h hoger, nl 308 km/h. ABS was bij de introductie nog steeds afwezig, wat de Viper in veel Superautotests geen goed deed. Uiteindelijk werd ABS in 2001 toch geintroduceerd, maar dit leverde niet zo heel veel winst bij het remmen op.
Ook werd de Viper "luxer". Hij kwam met dubbele airbags in 1996 op de GTS en 1997 op de RT/10, overigens onder druk van de overheid. De 2e generatie werd ook geexporteerd naar Europa, waar hij als Chrysler verkocht werd. De Europese versie is een gedowntunede versie van de Viper V10.
In de eerste 6 jaar werden er 10.000 Vipers verkocht.
In 1999 kreeg de Viper 18" velgen en banden. Ook kregen de Vipers een verbeterde uitlaat. De zijuitlaten voor de RT/10 werden weggelaten (een GTS heeft altijd achteruitlaten!).
Third generation ZB (2003–2006)
Third Generation Viper SRT-10, Dodge Viper SRT-10 roadster
In 2003 werd de Viper volledig onderhanden genomen door DaimlerChrysler's Street and Racing Technology Group. Het uiterlijk werd gemoderniseerd en de RT/10 motor werd vervangen door de SRT-10. Ook werd de naam veranderd in Viper SRT-10 (met de toevoeging roadster voor de roadster). De motor werd vergroot naar 8,3l en leverde 500pk. Daarbij werd de motor ook nog lichter. Het chassis werd verder verbetert en weer lichter dan het voorgaande model. Een sterker chassis was gepland, maar vanwege de kosten ging dat niet door. Onderdelen daarvan zijn gebruikt voor de Hennessey Viper Venom 1000 Twin Turbo.
Een 2007 model van de Viper is er niet, Chrysler heeft de productie van het 2006 model wat langer laten doorlopen in afwachting van het 2008 model.
Fourth generation, Phase II ZB (2008–2010)
Fourth Generation, Phase II Viper SRT-10 2008 Dodge Viper SRT-10 roadster
In 2008, met de 4e generatie, werd de motor weer vergroot en verbetert. Deze heeft nu een inhoud van 8,4l en levert 600pk. Er waren nog enkele verbeteringen welke tot deze grote vermogenstoename heeft geleid. Dit was het resultaat van een samenwerking met Maclaren. Een andere verbetering was het verplaatsen van de uitlaat. Deze liep bij de 3e generatie onder de stoelen door, waardoor het binnenin warm werd.
In juli 2010 werd de laatste Viper geproduceert. De verwachting is dat er pas in 2012 een opvolger komt.
Viper ACR
Een speciale uitvoering welke hier niet mag ontbreken, mede omdat de door ons geimporteerde Viper er hier een van is, is de American Club Racing, oftewel ACR. Deze werd geintroduceerd in 1999 en heeft onderstel en motor aanpassingen waarbij de focus op maximale performance in race events ligt. Een hardcore circuit versie dus. Deze levert, oa dankzij een K&N luchtfilter, 460pk. Ook weegt een ACR 23 kg minder doordat het interieur en dergelijke is ontdaan van alles wat niet nodig is, zoals mistlampen (hiervoor zijn luchtinlaten voor de remmen in de plaats gekomen). Het ACR onderstel is stijver en verstelbaar en nog weer 6,4kg lichter. Ze zijn te herkennen aan een ACR badge en 20 spaaks BBS wielen.
De Viper ACR vanaf modeljaar 2008 heeft minder extreme verschillen met de gewone Viper.
Betrouwbaarheid
De Viper is gebouwd met een klein budget. Daardoor is een Viper minder high tech dan een Ferrari, maar wel degelijker. Een zwak punt van de 1999 - 2002 Viper is de waterpomp, welke slecht tegen lang stilstaan kan.
Welke Viper te kopen?
Dat is uiteraard een persoonlijke keuze. Om een kenteken mogelijk te maken, is het van belang geen Viper met sidepipes te kopen. Ook zijn getunede exemplaren erg moeilijk en slechts tegen hoge kosten op kenteken te krijgen. Dat geld ook voor de vele Hennessey varianten.
Waar op te letten?
Let met name op de originaliteit van de Viper. Vipers worden vaak aangepast, wat de kosten voor een kenteken erg omhoog kunnen drijven.
Benodigde aanpassingen
Voor een US import zijn er nauwlijks aanpassingen nodig. De koplampen hebben een E keurmerk, de richtingaanwijzers zijn oranje, de achterlichten hebben reflectoren en een E keurmerk. Het enige op verlichtingsgebied zijn de standlichten welke omgebouwd naar richting moeten worden en een mistachterlicht wat gemaakt moet worden (lampje erin, aansluiten en schakelaar met lampje monteren).
Overige
-
RDW of via de Duitse TUV?
Voor een Viper raden we aan via de TUV te gaan. Dat is met afstand de voordeligste oplossing, aangezien voor een RDW individuele keuring de uitlaat teveel geluid maakt en aangepast moet worden. Vipers van voor 1998, kunnen wel het beste door de dichtstbijzijnde RDW gekeurd worden voor 131 euro. Het is wel noodzakelijk om vooraf de benodigde aanpassingen te doen.
Er zijn US import bedrijven die altijd een TUV keuring aanraden, maar de reden daarvoor is dat er aan een TUV keuring verdient wordt en aan een RDW keuring niet.